Yeni Başlayanlar İçin Kullanılabilirlik Testi Kılavuzu
Hemen hemen her disiplinde, başkalarının çalışmanızı yeni bir gözle değerlendirmesini sağlamak iyi bir fikirdir ve bu özellikle kullanıcı deneyimi ve web tasarımı için geçerlidir. Aksi takdirde, kendi işinize yönelik taraflılığınız, onu algılamanızı çarpıtabilir. Mümkün olan en iyi kullanıcı deneyimini oluşturmanızı sağlayan şey, çalışmanızın aslında amacı olan kişilerden, yani kullanıcılarınızdan doğrudan öğrenmektir.
UX ve tasarım uzmanları, ürünleri veya web sitelerinin kullanıcı deneyimi hakkında her zaman kullanıcı geri bildirimi almak için kullanılabilirlik testinden yararlanır. Bu gönderide şunları öğreneceksiniz:
Kullanılabilirlik testi nedir?
- Amacı ve hedefleri
- Çalışabileceği senaryolar
- Gerçek hayattan örnekler ve vaka çalışmaları
- Kendinizden birini nasıl yönetirsiniz?
- Yol boyunca kullanabileceğiniz yazılı sorular
Kullanılabilirlik Testi Nedir?
Kullanılabilirlik testi, bir ürünün veya web sitesinin kullanıcı deneyimini değerlendirme yöntemidir. UX araştırmacıları, ürün veya web sitelerinin kullanılabilirliğini temsili bir kullanıcı veya müşteri grubuyla test ederek, gerçek kullanıcılarının ürün veya web sitelerini kolayca ve sezgisel olarak kullanıp kullanamayacaklarını belirleyebilir.
UX araştırmacıları, genellikle erken geliştirme aşamasından piyasaya sürülmesine kadar ürünlerinin her yinelemesinde kullanılabilirlik çalışmaları yürütürler.
Bir kullanılabilirlik çalışması sırasında moderatör, ekibin geri kalanı gözlemlerken ve notlar alırken katılımcılardan bireysel kullanıcı oturumlarında bir dizi görevi tamamlamalarını ister. Gerçek kullanıcılarının ürünlerinde veya web sitelerinde gezinmesini izleyerek ve bu konudaki övgülerini ve endişelerini dinleyerek, katılımcıların görevleri ne zaman hızlı ve başarılı bir şekilde tamamlayabildiklerini ve kullanıcı deneyiminden nerede keyif aldıklarını, sorunlarla karşılaştıklarını ve kafa karışıklığı yaşadıklarını görebilirler.
Çalışmalarını yürüttükten sonra sonuçları analiz edecekler ve ilginç içgörüleri proje liderine rapor edecekler.
Kullanılabilirlik Testinin Amacı Nedir?
Kullanılabilirlik testi, araştırmacıların ürünlerinin kullanıcı deneyimiyle ilgili sorunları ortaya çıkarmasına, bu sorunları nasıl çözeceklerine karar vermesine ve nihai olarak ürünün yeterince kullanılabilir olup olmadığını belirlemesine olanak tanır.
Bu erken sorunları belirlemek ve düzeltmek şirkete hem zamandan hem de paradan tasarruf sağlar: Geliştiriciler, halihazırda oluşturulmuş, kötü tasarlanmış bir ürünün kodunu elden geçirmek zorunda kalmaz ve ürün ekibinin ürünü programa göre yayınlaması daha olasıdır.
Kullanılabilirlik Testinin Faydaları
Kullanılabilirlik testinin, bir ürünün kullanıcı deneyimini incelemeye yönelik diğer yöntemlere (anketler veya anketler gibi) göre beş önemli avantajı vardır:
- Kullanılabilirlik testi, ürününüzün veya web sitenizin kullanıcı deneyiminin tarafsız, doğru ve doğrudan incelenmesini sağlar. Kullanılabilirliğini, ekibinizin ürünü veya web sitesini oluşturmak ve tasarlamak için yaptığı duygusal yatırım miktarından bağımsız gerçek kullanıcılardan oluşan bir örnek üzerinde test ederek, geri bildirimleri ekibinizin iç tartışmalarının çoğunu çözebilir.
- Kullanılabilirlik testi uygundur. Çalışmanızı yürütmek için tek yapmanız gereken sessiz bir oda bulmak ve taşınabilir kayıt ekipmanı getirmek. Kayıt ekipmanınız yoksa, ekibinizden biri not alabilir.
- Kullanılabilirlik testi, kullanıcılarınızın sitenizde veya ürününüz üzerinde ne yaptığını ve bu işlemleri neden yaptıklarını size söyleyebilir.
- Kullanılabilirlik testi, kötü bir tasarıma sahip olacak bir şey yaratmak için tonlarca para harcamadan önce ürününüzün veya web sitenizin sorunlarını çözmenize olanak tanır.
- İşletmeniz için sezgisel tasarım, müşteri kullanımını ve sonuçlarını artırarak ürününüze olan talebi artırır.
Kullanılabilirlik Testi Senaryo Örnekleri
Kullanılabilirlik testi teoride kulağa harika geliyor, ancak pratikte ne gibi bir değer sağlıyor? İşte ürününüz için gerçekten bir fark yaratmak için yapabilecekleri:
1. Ürününüzün Kullanılabilirliğindeki Sürtünme Noktalarını Belirleyin.
INBOUND 2019'da Brian Halligan'ın dediği gibi, "Dolar sürtünmenin düşük olduğu yerde akar." Bu, satış veya müşteri hizmetlerinde olduğu kadar UX'te de geçerlidir. Ürününüz ne kadar sürtüşmeliyse, kullanıcılarınızın kullanımı daha kolay bir şey bulmaları için o kadar çok neden olacaktır.
Kullanılabilirlik testi, müşteri geri bildirimlerinden anlaşmazlık noktalarını ortaya çıkarabilir.
Örneğin: "İşlemim Google Drive'da başlıyor. Drive'dan kopyalayıp bu arayüze yapıştırmak için pencereler arasında geçiş yapmaya ve birden çok tıklama yapmaya devam ediyorum."
Ürün ekibi, aracı oluştururken bu görevi akıllarında tutmuş olsa da, aracı çalışırken görmek ve kullanıcının hayal kırıklığını duymak, aracın telafi edemediği bir kullanım durumunu ortaya çıkardı. Kullanıcının görevini tamamlamak için yapması gereken tıklama sayısını azaltmak için kolay bir içe aktarma özelliği veya arabirim içinden Drive'a erişim yolu oluşturarak ekibin bu sorunu çözmesine yol açabilir.
2. Birçok Ortamda ve Kullanım Durumlarında Stres Testi.
Ürünlerimiz bir boşlukta var olmaz ve bazen geliştirme ortamları tüm değişkenleri telafi edemez. Ürünü çıkarıp kullanıcılar tarafından test etmek, dahili olarak test ederken fark etmemiş olabileceğiniz hataları ortaya çıkarabilir.
Örneğin: "Üzerlerine tıkladığımda onay kutuları kayboluyor."
Diyelim ki ekip bunun neden olabileceğini araştırıyor ve kullanıcının yaygın olarak kullanılmayan bir tarayıcı (veya eski bir tarayıcı sürümü) kullandığını keşfetti.
Geliştiriciler yalnızca şirket içinde kullanılan tarayıcılarda test yaptıysa, bu hatayı gözden kaçırmış olabilir ve bu, müşterilerin hayal kırıklığına uğramasına neden olabilir.
3. Kullanıcı Tabanınızdan Farklı Perspektifler Sağlayın.
Müşteri tabanımızdaki bireylerin pek çok ortak yönü olsa da (özellikle onları ürünlerimize ihtiyaç duymaya ve onları kullanmaya iten şeyler), her birey benzersizdir ve masaya farklı bir bakış açısı getirir. Bu bakış açıları, ekibinizin aklına gelmemiş olabilecek sorunları ortaya çıkarmak için paha biçilmezdir.
Örneğin: "Nereye tıklamam gerektiğini bulamıyorum."
Daha ayrıntılı araştırma sonucunda, bu geri bildirimin renk körü olan bir kullanıcıdan gelmiş olması ve ekibinizin, renk seçimlerinin bu kullanıcının düzgün şekilde gezinmesi için yeterli kontrastı oluşturmadığını fark etmesine yol açması olasıdır.
Farklı bakış açılarından içgörüler, tasarım, mimari, kopyalama ve erişilebilirlik iyileştirmelerine yol açabilir.
4. Ürünlerinizin Güçlü ve Zayıf Yönlerine İlişkin Net İçgörüler Sağlayın.
Sektörünüzde ürünleri bazı alanlarda sizinkinden daha iyi, bazılarında sizinkinden daha kötü olan rakipleriniz olabilir. Pazardaki bu farklılıklar, rekabetçi farklılıklara ve fırsatlara yol açmaktadır. Kullanıcı geri bildirimi, kritik konulardaki açığı kapatmanıza ve hangi konumlandırmanın işe yaradığını belirlemenize yardımcı olabilir.
Örneğin: "Bu arayüzün kullanımı [rakip üründen] çok daha kolay ve daha çekici. Keşke bununla [görev] yapabilseydim."
Bu geri bildirime dayalı olarak iki senaryo mümkündür:
- Ürününüz, kullanıcının istediği görevi zaten gerçekleştirebilir. Kopyalamayı veya gezinmeyi iyileştirerek özelliğin var olduğunu açıkça belirtmeniz yeterlidir.
- Böyle bir özelliği ürünün gelecekteki yinelemelerine dahil etmek için gerçekten iyi bir fırsatınız var.
5. Gelecekteki Olası İlaveler veya Geliştirmelerle İlham Verin.
Gelecekteki yinelemelerden bahsetmişken, kullanılabilirlik testinin ürününüz için nasıl bir fark yaratabileceğinin bir sonraki örneğine geliyoruz: Topladığınız geri bildirimler, aracınızda gelecekteki iyileştirmelere ilham verebilir.
Bu sadece sorunları ortadan kaldırmakla ilgili değil, aynı zamanda müşterileriniz için en fazla farkı yaratacak bir sonraki adımda nereye gidebileceğinizi de tasavvur etmekle ilgili. Potansiyel ve mevcut müşterileriniz dışında en iyi kime sorulabilir?
Bir Kullanılabilirlik Çalışmasının 9 Aşaması
1. Ürününüzün veya Web Sitenizin Hangi Bölümünü Test Etmek İstediğinize Karar Verin.
Belirli bir etkileşim veya iş akışı gibi, kullanıcılarınızın tasarımınızın belirli bölümleriyle nasıl etkileşimde bulunacağı hakkında acil sorularınız mı var? Yoksa kullanıcıların ürün sayfanıza geldiklerinde ilk olarak ne yapacaklarını mı merak ediyorsunuz? Ürününüz veya web sitenizin artıları, eksileri ve iyileştirme alanları hakkındaki düşüncelerinizi toplayın, böylece çalışmanız için sağlam bir hipotez oluşturabilirsiniz.
2. Çalışma Görevlerinizi Seçin.
Katılımcılarınızın görevleri, ürününüzle veya e-ticaret web sitenizle etkileşime girdiklerinde, örneğin bir online ödeme işlemi gerçekleştirdiklerinde, kullanıcılarınızın en yaygın hedefleri olmalıdır.
3. Başarı İçin Bir Standart Belirleyin.
Neyin test edileceğini ve nasıl test edileceğini öğrendikten sonra, her görevin başarısını belirlemek için net kriterler belirlediğinizden emin olun. Her görev için bir başarı ve başarısızlık eşiği belirlemek, ürününüzün kullanıcı deneyiminin yeterince sezgisel olup olmadığını belirlemenizi sağlar.
4. Bir Çalışma Planı ve Senaryo Yazın.
Senaryonuzun başında, çalışmanın amacını, eğer kayıt yapacaksanız, ürün veya web sitesi hakkında biraz bilgi, katılımcıların ürün veya web sitesi hakkındaki mevcut bilgilerini öğrenmek için sorular ve son olarak, görevleri yer almalıdır. Çalışmanızın tutarlı, tarafsız ve bilimsel olması için moderatörler her kullanıcı oturumunda aynı senaryo metnini izlemelidir.
5. Rolleri Delege Edin.
Kullanılabilirlik çalışmanız sırasında, moderatör tarafsız kalmalı ve senaryoyu sıkı sıkıya takip ederek katılımcılara görevler boyunca dikkatli bir şekilde rehberlik etmelidir. Ekibinizde tarafsız kalma, sosyal baskıya boyun eğmeme ve katılımcıları görevleri tamamlamaya zorlarken kendilerini rahat hissettirme konusunda en iyi kişi moderatörünüz olmalıdır.
Çalışma sırasında not almak da bir o kadar önemlidir. Kaydedilmiş veri yoksa, hipotezinizi kanıtlayacak veya çürütecek herhangi bir içgörü elde edemezsiniz. Ekibinizin en dikkatli dinleyicisi, çalışma sırasında not alan kişi olmalıdır.
6. Katılımcılarınızı Bulun.
Doğru katılımcıları taramak ve işe almak, kullanılabilirlik testinin en zor kısmıdır. Kullanılabilirlik uzmanlarının çoğu, her çalışma sırasında yalnızca beş katılımcıyı test etmenizi önerir, ancak katılımcılarınızın da gerçek kullanıcı tabanınıza çok benzemesi gerekir. Bu kadar küçük bir örneklem boyutuyla, çalışmanızda gerçek kullanıcı tabanınızı kopyalamak zordur.
Çalışmanız için ideal katılımcıları işe almak için, mümkün olan en ayrıntılı ve spesifik kişiyi oluşturun ve onları bir hediye kartı veya başka bir parasal ödülle katılmaya teşvik edin.
Ürününüzü potansiyel olarak kullanacak diğer departmanlardan meslektaşları işe almak da başka bir seçenektir. Ancak ekip üyelerinizden hiçbirinin katılımcıları tanımasını istemezsiniz çünkü kişisel ilişkileri önyargı yaratabilir -- birbirlerine iyi davranmak istediklerinden, araştırmacı bir kullanıcının bir görevi tamamlamasına yardımcı olabilir veya kullanıcı istemeyebilir. Araştırmacının ürün tasarımını yapıcı bir şekilde eleştirir.
7. Çalışmayı Yürütün.
Gerçek çalışma sırasında, katılımcılardan yardımınız veya rehberliğiniz olmadan her seferinde bir görevi tamamlamalarını istemelisiniz. Katılımcı size bir şeyi nasıl yapacağınızı sorarsa, hiçbir şey söylemeyin. Kullanıcıların arayüzünüzü anlamalarının ne kadar sürdüğünü görmek istiyorsunuz.
Katılımcılardan "yüksek sesle düşünmelerini" istemek de etkili bir taktiktir -- bir kullanıcının ürününüzle veya web sitenizle etkileşime girdiklerinde aklından neler geçtiğini anlayacaksınız.
Her görevi tamamladıktan sonra, az önce gördüklerini görmeyi bekleyip beklemedikleri, bu bir test olmasaydı görevi tamamlayıp tamamlamayacakları, ürününüzü bir arkadaşlarına tavsiye edip etmeyecekleri gibi geri bildirimlerini isteyin. bu konuda değişirlerdi. Bu niteliksel veriler, tasarımınızın daha fazla artısını ve eksisini belirleyebilir.
8. Verilerinizi Analiz Edin.
Çalışmanızdan sonra bir ton nitel veri toplayacaksınız. Bunu analiz etmek, sorun kalıplarını keşfetmenize, her bir kullanılabilirlik sorununun ciddiyetini ölçmenize ve mühendislik ekibine tasarım önerileri sağlamanıza yardımcı olacaktır.
Verilerinizi analiz ederken, hem kullanıcıların performansına hem de ürünle ilgili hislerine dikkat ettiğinizden emin olun. Bir katılımcının hedefinize hızlı ve başarılı bir şekilde ulaşması, ancak yine de ürün deneyimi hakkında olumsuz hissetmesi alışılmadık bir durum değildir.
9. Bulgularınızı Bildirin.
Verilerinizden içgörüler çıkardıktan sonra, temel çıkarımları rapor edin ve ürününüzün veya web sitenizin tasarımını iyileştirmek için sonraki adımları ve bir sonraki test turunda görmeyi beklediğiniz geliştirmeleri belirleyin.
En Yaygın 3 Kullanılabilirlik Testi Türü
1. Koridor Gerilla Kullanılabilirlik Testi
Çalışmanızı çok fazla yaya trafiği olan bir yere kurduğunuz yer burasıdır. Ürününüzü veya web sitenizi muhtemelen hiç duymamış rastgele seçilmiş insanlardan - yoldan geçenler gibi - kullanıcı deneyimini değerlendirmelerini istemenize olanak tanır.
2. Uzaktan Denetlenmemiş Kullanılabilirlik Testi
Uzaktan/denetimsiz kullanılabilirlik testinin iki ana avantajı vardır: Çalışmanız için hedef katılımcıları işe almak için üçüncü taraf yazılım kullanır, böylece işe alım için daha az, araştırma için daha fazla zaman harcayabilirsiniz. Ayrıca, katılımcılarınızın arayüzünüzle kendi başlarına ve doğal ortamlarında etkileşim kurmasına olanak tanır - yazılım, kullanıcınızın görevleri tamamlamasının video ve sesini kaydedebilir.
Katılımcıların tasarımınızla doğal ortamlarında etkileşime girmesine izin vermek, kimsenin boyun eğmediği size daha gerçekçi, nesnel geri bildirim verebilir. Katılımcılarınızla aynı odada olmanız, bir uzmanın yanında beceriksiz görünmek istemedikleri için görevlerinizi tamamlamak için daha fazla çaba göstermelerini sağlayabilir. Algılanan uzmanlığınız, fikirlerini sorduğunuzda dürüst olmak yerine, kullanıcı deneyiminizin tepkilerini ve geri bildirimlerini çarpıtmak yerine sizi memnun etmelerine de yol açabilir.
3. Denetimli Kullanılabilirlik Testi
Denetlenen kullanılabilirlik testinin ayrıca iki ana avantajı vardır: katılımcılarla yüz yüze veya görüntülü bir görüşme yoluyla etkileşimde bulunmak, anlamadığınız takdirde onlardan yorumlarını ayrıntılandırmalarını istemenize olanak tanır; bu, denetlenmemiş bir kullanılabilirlik çalışmasında yapılması imkansızdır. Ayrıca, talimatlarınız başlangıçta onlara kaydedilmezse, kullanıcılarınızın görevi anlamalarına ve doğru yolda kalmalarına yardımcı olabilirsiniz.
Kullanılabilirlik Testi Komut Dosyası Soruları
Kullanılabilirlik çalışmalarınızın her biri için bir senaryoyu veya hatta bir soru şablonunu takip etmek hiçbir anlam ifade etmez - her çalışmanın konusu farklıdır. Sorularınızı öğrenmek istediğiniz şeylere göre uyarlamanız gerekecek, ancak en önemlisi, nasıl iyi soru soracağınızı bilmeniz gerekecek.
1. Harekete Geçtiğinizde Hedefe Ulaşmak İçin İlk Yaptığınız Şey Nedir?
Bunun gibi sorular, kullanıcıların araçla nasıl etkileşime girme eğiliminde oldukları ve doğal davranışlarının ne olduğu hakkında fikir verir.
Kıdemli Kullanıcı Deneyimi araştırmacılarından biri olan Metin Caner şu tavsiyede bulunuyor: "Katılımcıların zihnine kendi önyargınızı veya düşüncenizi sokan yönlendirici sorular sormayın. Sonunda, onların yapmak istediklerini yapmak yerine sizin yapmalarını istediğiniz şeyi yapacaklar."
Örneğin, "[x]'i Bul", "[x]'i kolayca bulabiliyor musunuz?" ifadesinden daha iyidir. İkincisi, ürünü nasıl kullandıklarını veya soruyu nasıl cevapladıklarını etkileyebilecek çağrışımlar ekler.
2. Özelliğin Niteliğinden Ne Kadar Memnunsunuz?
"Bu özellik çok mu karmaşık?" gibi sorular sorarak katılımcıları yönlendirmekten kaçının. Bunun yerine memnuniyetlerini, hiç memnun olmayandan çok memnun olana kadar bir sayı aralığı sağlayan bir Likert ölçeğinde ölçün. Bu, onları başka türlü sahip olamayacakları olumsuz bir cevaba yönlendirmekten daha az önyargılı bir sonuç sağlayacaktır.
3. Özelliği Nasıl Kullanırsınız?
Aynı hedefe ulaşmanın veya aynı özelliği kullanmanın birden fazla yolu olabilir. Bu soru, kullanıcıların ürünün belirli bir yönüyle nasıl etkileşime girdiğini ve neyi değerli bulduklarını ortaya çıkarmaya yardımcı olacaktır.
4. Ürünün En Çok Hangi Parçalarını Kullanıyorsunuz? Neden?
Bu soru, ürünün güçlü yanlarını anlamanıza yardımcı olmak içindir ve çılgın hayranlar yaratmasına ne dersiniz? Bu, neleri kesinlikle saklamanız gerektiğini gösterecek ve hatta belki de diğer özellikler için neleri iyileştirebileceğinize dair içgörülere yol açacaktır.
5. Ürünün En Az Hangi Parçalarını Kullanıyorsunuz? Neden?
Bu soru, ürünün zayıf yönlerini veya kullanımındaki sürtüşmeleri ortaya çıkarmak içindir. Bu şekilde, kullanıcı beklentileri ile gerçeklik arasındaki boşluğu kapatmak için sorunları düzeltebilir veya gelecekteki iyileştirmeleri planlayabilirsiniz.
6. Özellikle İlgili Bir Şeyi Değiştirebilseydiniz Bu Ne Olurdu?
#5'e çok benzediği için aynı cevaplardan bazılarını alabilirsiniz. Ancak, kullanıcılarınızın burada söyleyebilecekleri istek uyandıran şeylere şaşıracaksınız.
7. Eylem özelliğinin ne yapmasını bekliyorsunuz?
İşte Turgut Sencar'dan başka bir ipucu: Onlara cevabı söylemek yerine 'Bu ne işe yarayacak?' 'Ne yapmasını bekliyorsunuz?' sorusuyla yanıt vermek en iyisidir.
Bunu yapmak, kullanıcı beklentisini ve kopyayla ilgili netlik sorunlarını ortaya çıkarabilir.
Çalışmanız Her Zaman Yeni Bir Bakış Açısı Kullanabilir
Başka bir kişinin çalışmanızı gözden geçirmesine ve muhtemelen eleştirmesine izin vermek cesaret ister - kimse yaralanmış bir ego istemez. Ancak çoğu zaman, insanların makalenizi veya ürün tasarımınızı yapıcı bir şekilde eleştirmelerine ve hatta parçalamalarına izin verdiğinizde, özellikle çalışmanız bu insanlara yardım etmeyi amaçlıyorsa, nihai sonucunuz hayal bile edemeyeceğiniz kadar iyi olacaktır.