Arayüz Tasarımından Kullanıcı Deneyimi Tasarımına Geçiş
Kariyerinizi web siteleri yaparak harcadınız ve şimdi daha fazlasını istiyorsunuz. Çoğu insana arayüz tasarımından kullanıcı deneyimi tasarımına (UX design) geçmek mantıklı geliyor. Bu ikisi çoğunlukla benzer beceriler gerektiriyor olabilir ama aslında tasarım deneyiminin farklı noktalarına odaklanıyorlar.
Kullanıcı deneyimi tasarımcılarına olan talep arttıkça yeni bir seçenek arayan tasarımcıların önüne de birçok imkân çıktı. Eğer arayüz tasarımından kullanıcı deneyimi tasarımına bir kariyer değişikliği düşünüyorsanız; kullanıcı deneyimi tasarımının ne olduğunu, arayüzden neden farklı olduğunu ve bu yeni kariyere nasıl geçiş yapacağınızı bilmeniz gerekiyor.
Deneyim Tasarımını Tanımlamak
Kullanıcı deneyimi tasarımı temel olarak kullanışlılığı, araştırmayı ve ürünle olan etkileşimleri temel alır. En büyük kaygısı kullanıcının istenilen sonuçlara mümkün olduğunca kolay ve sorunsuz bir biçimde ulaşmasını sağlamaktır. Bu, psikoloji, grafik tasarımı, pazarlama ve kullanıcı araştırması, arayüz tasarımı ve diğer disiplinleri kullanarak, etkili veri destekli ürünler yaratmayı amaçlayan araştırma temelli bir pratiktir.
Arayüz ve Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Arasındaki Benzerlikler
- Estetik: Web sitesi tasarımcıları daha çok markanın estetiğini göz önüne alırlar; etkili bir yolla bilgi sunabilmek için renk dengeleri, tipografi ve diğer görsel içerikler gibi elemanları düşünürler. Kullanıcı deneyimi tasarımcıları da estetik kaygılara önem verirler elbette, ama fonksiyonellik ön planda olmalıdır.
- Front-end odağı: Web site tasarımcıları görsel bileşenleri oluşturmak için daha çok frot-end kodları ve Photoshop, Illustrator gibi programlar kullanırlar. Kullanıcı deneyimi tasarımcıları ise deneyimleri tasarlayabilmek için prototip yazılımlarından yardım alırlar.
- Sorun çözme: Tasarımcılar tasarım düşüncelerini, dinleme becerilerini ve yaratıcı problem çözme yetilerini kullanarak problemleri ve çözümlerini bulurlar ve ileriye dönük geliştirmeler yaparlar.
- İletişim ve işbirliği: Tasarımcılar bir projeyi hayata geçirmek için tasarımla ilgili etkili bir biçimde iletişim kurmalı ve diğerleriyle işbirliği yapmalı. Dışarıdan bir müşteriyle veya içeride ilgili bir insanla konuşuyor olmanız fark etmez, fikirlerinizle ilgili etkili bir şekilde iletişim kurmak hayati önem taşıyor.
Arayüz Tasarımı ve Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Arasındaki Farklılıklar
- İnternetten fazlası: Kullanıcı deneyimi tasarımı ekranların ötesine geçiyor ve dijitalin ardındaki deneyimlere de odaklanıyor. Tasarımcılar fiziksel ve dijital dünyaları düşünürken bunların kullanıcı deneyiminde nasıl etkileri olduğunu değerlendirmeli ve müşteri yolculuklarını geliştirmeliler.
- Kullanıcı odağı: Arayüz tasarımı marka odaklı, kullanıcı deneyimi tasarımı kullanıcı odaklıdır. Kullanıcı araştırması ve kullanışlılık testi kullanıcı deneyimi tasarımının temelidir. Konu ne tasarladığınızla ilgili değil, kimin için tasarladığınızla ilgilidir.
- Empati: Bir kullanıcı deneyimi tasarımcısının en önemli görevlerinden biri kullanıcılarla empati kurmaktır. Eğer kendinizi kullanıcınızın yerine koyamıyorsanız, tasarladığınız deneyimin onlara yardım etmesini nasıl bekleyebilirsiniz? Bunu yapabilmek için kullanıcı karakterleri (user personas) geliştirmelisiniz. Karakterler, kullanıcı deneyimi tasarımcılarına kullanıcılarının aslında kim olduklarını anlamaları için şablonlar sunarlar.
- Prototipler: Şema tasarımları (wireframe) ve prototipler kullanıcı deneyimi tasarımcılarının sürecinin büyük bir parçasıdır. Bu aşama fikirleri test ederken problemleri daha derin bir şekilde görmenize ve ürünü oluşturmadan önce çözümleri etkili bir biçimde değerlendirebilmenize olanak verir.
- Kodlama uzmanlığı: HTML, CSS ve diğer belirli programlama dillerini anlamak arayüz tasarımının önemli bir parçası olabilir ama şirketlerin çalışma prensiplerine göre bunlar her zaman kullanıcı deneyimi tasarımcılarının sorumluluğunda olmayabilir. Tabii ki belirli seviyede kodlama bilgisi beklenir ama uzmanlık derecesinde bilgiye her zaman ihtiyaç duyulmaz.
Web arayüz tasarımcıları için kullanıcı deneyimi tasarımına geçiş konusunda her zaman bir adım öndedir çünkü zaten çoğu tasarım ve tasarım düşüncesi temeline sahiplerdir.
Temellerle Başlayın
Kullanıcı deneyimi tasarımının temellerini öğrenmeli ve bunun zamanla nasıl geliştiğini anlamalısınız.
Becerilerinizi Geliştirin
Bir kere ne tür becerilerin daha iyi çalışacağını anladığınız zaman, öğreniminizi geliştirmek için fırsatları değerlendirmeye başlamalısınız. İlgili toplantılardan, online kurslardan veya ağınızdaki kullanıcı deneyimi tasarımcılarından yardım almayı deneyin. Ayrıca öğrendiğiniz şeyleri var olan becerilerinizi güçlendirmek için kullanın. Bunlar kullanıcı deneyimi kariyerinizde nasıl uygulanabilir?
Web tasarımı kariyerinizden kullanıcı deneyimi tasarımına geçmek fazla korkutucu olmak zorunda değil. Kullanıcı deneyimi tasarımı becerilerini geliştirebilmeniz için onlarca kaynak ve imkân var.
Neden denemek için kendinize bir şans vermiyorsunuz? Birçok şirket tasarımlara hevesle bakan, fonksiyonelliğe önem veren ve mükemmel deneyimler yaratmak için çalışan kullanıcı deneyimi tasarımcıları arıyor.
Bağlayıcı Bir Kullanıcı Deneyimi İçin 10 Öneri
Web siteniz kullanıcılarınızın kazançlarını geliştirmek, bağlılık oluşturmak ve müşterilerinizle ilişkilerinizde süreklilik sağlamak için tasarlanmalıdır.
Web sitelerinin etkili olabilmeleri için tasarımlarında çok fonksiyonlu olmaları gerekiyor. Bir ev gibi tasarlanmalılar: Elemanlara karşı koruyucu, yeterli yer sağlayarak rahat bir yaşam alanı sunan ve temel ihtiyaçları karşılayan bir yapısı olmalı. Web siteniz kullanıcılarınızın kazançlarını geliştirmek, bağlılık oluşturmak ve müşterilerinizle ilişkilerinizde süreklilik sağlamak için tasarlanmalıdır.
Web sitesi arayüz tasarımı bilimin, sanatın ve psikolojinin birlikte kullanılmasıdır. Takımınız, hedef kitlenizle direkt olarak bağlılık yakalayan etkileşimli deneyimler yaratmak için farklı elemanlara odaklanmalılar.
1. Tüketici Karakterlerine Değil, Kullanıcı Tiplerine Odaklanın
Tüketici karakterleri temel olarak pazarlama mesajları ile reklam metinlerini karşılaştırmak için tasarlanırlar. İdeal kullanıcı deneyimi yaratmak istiyorsanız müşteri Merve'nin nelerden hoşlandığını veya sıkıntı çektiği noktaları bilmenize gerek yok. Bilmeniz gereken şey hedeflediğiniz kullanıcı tipleridir. Nasıl araştırma yaptıklarını, nasıl alışveriş yaptıklarını, hangi cihazları kullandıklarını, ürünlerinizi nasıl bulduklarını ve onları nasıl kullandıklarını bilmelisiniz. Sunacağınız deneyimi tüketici karakterlerine göre değil, bu kullanıcı tiplerine göre şekillendirin.
2. Basit Deneyimler Yaratın
Kullanıcılarınız bağlılığı hemen hissetmeleri gerekiyor. Arayüzü temiz, basit ve boş alanı kucaklayacak biçimde tutun. Kullanıcılarınızın dikkatini dağıtacak onlarca seçeneğe sahip olan karışık görüntülerden sıyrılıp, bu yaklaşımı uygulayarak onların kendi istekleriyle web sitenizde gezinmelerine olanak verebilirsiniz.
3. Çocuk Gelişim Oyuncakları Gibi Tasarlayın
Kullanıcı deneyimini (UX) önemsiyorsanız dev bir çocuk gelişim oyuncağıyla etkileşim kuruyormuşsunuz gibi hissetmeyi amaçlamalısınız. Bu da bir çocuğun bile anlayabileceği ve direktifleri (ve eylem çağrılarını) takip edebileceği, basitleştirilmiş büyük elemanlar yaratmak demek.
Bu tip bir deneyim her türlü cihazla mükemmel çalışır, özellikle de elemanları büyük olduğu için mobil cihazlarda kullanımı daha kolay olur.
4. Bütün Cihazlar İçin Tasarım Yapın
Kullanıcı deneyimi yarattığınız her zaman kendinize bunun mobil cihazlarda nasıl çalışacağını sormalısınız. Bir akıllı telefonda veya tablette nasıl görünecek? Eğer masaüstü için tasarım yapıyorsanız, tasarımınızın mobil cihazlara nasıl yansıyacağını dikkatli bir şekilde değerlendirmelisiniz.
5. Duygularınıza Güvenmeyin
Asla kullanıcı deneyiminizi kişisel olarak beğendiğiniz ve bazı parçalarını teste soktuğunuzda iyi çalıştığı için mükemmelliğe ulaştığını düşünmeyin. Deneyiminizi, sizin veya takımınızın görme şekliyle onu ilk defa gören bir kullanıcının görme şekli birbirinden farklı olabilir.
Mutlaka deneyiminizi dışarıdan bir gözün değerlendirmesine izin verin. Kullanıcı deneyiminizi gerçek insanlarla test edebilen onlarca servis var. Web sitenizi deneyen insanların eylemleri ve yorumları tasarımınızda ciddi değişiklikler yapmanızı sağlayabilir.
6. İçeriklerinizin Düzenini Değiştirin
İnsanlar bir tasarıma farklı biçimlerde bağlanıyorlar ve bazıları farklı tiplerdeki içeriklere diğerlerinden daha iyi tepkiler veriyorlar. Testler yaparak ürünler sayfanız veya bloglarınızdaki videolar, animasyonlar, görseller ve yazılı içerikler arasında doğru bir denge yakalayabilirsiniz.
Düzenlemeye devam edin. İçeriklerinizdeki hangi değerlerin nasıl bağlılık seviyeleri getirdiğini görmek için hedef kitleniz ile içeriklerinizi test edin ve değiştirin. Belki de statik görsellerin daha az etkili olduğunu ama animasyonların ve canlı videoların hedef kitlenizi kazandığını fark edersiniz.
7. Metinlerinizi Etkili Yapın
Gerçekten bağlayıcı bir kullanıcı deneyimi geliştirdiniz ama içerikleriniz etkili değil. Kısa metinler veya uzun ve açıklayıcı bir içerik oluşturmanız önemli değil. Merak uyandıran ve kullanıcıların dikkatini çeken içeriklere ihtiyacınız var.
Eğer iletişim kurabileceğiniz bir deneyim inşa etmek istiyorsanız, kullandığınız her bir kelimenin bir amacı olmalı.
8. Sosyal Etkileşimleri Mümkün Kılın
Kullanıcılarınızın ürünlerinizi desteklemesine ve içeriklerinize katkı sağlamalarına imkân verin ve diğer müşterilerle etkileşim içinde kalmalarını sağlayın. Sosyal kanıtlar bağlılığı arttırmanıza ve müşterilerinizle ileriye dönük etkileşimler sağlamanıza yardımcı olur.
9. Deneyimi Kişiselleştirin
Web sitenizdeyken kullanıcılarınızdan direkt olarak geribildirimler isteyerek kendilerini değerli hissetmelerini sağlayın. Kullanıcılarınız web sitenizden ayrılmaya çalışırken onları bir şeylere dahil etmeye çalışmaktansa, birkaç kısa soruyu cevaplayacakları bir araştırmaya katılmaya davet edin. Bu kullanıcı değerlendirmelerini de web sitenizin kullanıcı deneyimini geliştirmek için kullanın.
10. Özelleştirme Önerin
Özelleştirmenin her formu kullanıcı deneyimini kişiselleştirmenin bir parçasıdır. Bu, kullanıcılarınızın görsel deneyimlerini özelleştirmekten, satın aldıkları ürünleri özelleştirmeye kadar her şey olabilir. Bu durum kullanıcılarınızın markanızla olan deneyimlerinde bir yer edinmelerini sağlar ve böylece onlar dagelecekte "kendi alanlarına" dönmeye daha yatkın olurlar.