Kullanıcı Deneyimi (Ux) Stratejisi Nedir ve Neden Önemlidir?
Kullanıcılar web sitesi başarısını artırır. Ancak, herhangi bir zamanda çevrimiçi olan 400 milyondan fazla aktif web sitesiyle, satış dönüşümünü artıracak kadar ilgilerini çekmeyi bırakın, kullanıcıların dikkatini çekmek için doğru UX stratejisini uygulamak zordur.
Kullanıcı deneyimine (UX) öncelik veren tasarım çabaları, artık sitenize geldiklerinde kullanıcı zorluklarını ve hayal kırıklıklarını azaltmak için kritik öneme sahiptir. İlk UX çabaları esas olarak web sitesi ve sayfa yükleme hızına odaklanırken, disiplin son yıllarda genişledi - artık sitelerin içerik etkisini ve site verimliliğini en üst düzeye çıkarmak ve kullanıcıların geri gelmesini sağlamak için tam teşekküllü UX strateji planlarına ihtiyacı var.
Gelişen UX stratejisi kavramını, neden önemli olduğunu keşfedelim ve uygulama halindeki bazı kalite stratejisi örneklerini inceleyelim.
Kullanıcı Deneyimi Stratejisi Nedir?
Kullanıcı deneyimi ne kadar iyi olursa ilgi çekme ve dönüşüm sağlama şansınız o kadar artar. Her olası web sitesi sorununu ele almanın kapsamı ve ölçeği göz önüne alındığında - ve farklı önceliklere sahip birden çok kullanıcının ihtiyaç ve isteklerini dengelemek - herkes için her şey olan UX oluşturmaya çalışmak genellikle tam tersi şeylerle sonuçlanır.
UX stratejisi, hangi özelliklerin genel kullanıcı deneyimi üzerinde en büyük etkiye sahip olduğunu, hangi işlevlerin en çok geliştirilmesi gerektiğini ve mevcut teknoloji ve bütçe sınırlamalarının bu ihtiyaçların her ikisini de nasıl etkilediğini belirleyerek bu sorunu çözmeye yardımcı olur.
Uygulamada, UX stratejisi, doğru endişeleri doğru zamanda doğru kaynaklarla ele aldığınızdan emin olmanıza yardımcı olmak için iş misyonunuzu BT becerilerinizle ve en iyi kullanıcı ihtiyaçlarınızla birleştirir.
Şimdi iyi bir UX Stratejisi oluşturan bileşenlere bakalım.
Ux Strateji Bileşenleri
Uzun vadeli vizyon
Bu adım basittir, stratejinizi belirlemeden önce nihai hedefinizi bilmeniz gerekir. Geriye kalan tek şey, hedef kullanıcınızı ve onlara ne sağlamak istediğinizi bilmektir.
Örnek: Web geliştiricilerini eğitmek ve bağlantı kurmak için sezgisel ve erişilebilir bir forum oluşturmak.
Yenilik
İyi bir kullanıcı deneyimi stratejisi, her zaman yeni teknoloji ve müşteri ihtiyaçlarına göre gelişir. Şirketinizdeki yeniliği vurgulayın ve işlerin nasıl olduğundan asla memnun kalmayın.
Müşteri Araştırması
Her üründe olduğu gibi, her şey müşterilerinizle başlar. UX stratejisinin harika yanı, bir destek masasına sahip olarak genellikle gerçek zamanlı geri bildirim toplayabilmenizdir. Müşterileriniz tarafından ortaya atılan en yaygın sorunları analiz ederek, her zaman müşterilerin sorun yaşadığı noktaların üzerinde olacaksınız.
Tasarım
Bu kendi kendini açıklayıcı olmalıdır. Web tasarımı müşteriye değer katmalı, görsel olarak hoş olmalı ve ürününüzü tamamlamalıdır. Aşağıda sizin için harika örneklerimiz var.
Ux Stratejisi Neden Önemlidir?
Sitelerin üç saniye (ya da öylesine) içinde yüklenmemesi durumunda tüketicilerin işlerini başka bir yere taşıyacağına dair sık sık başvurulan istatistiği muhtemelen görmüşsünüzdür. Alakalı bir metrik olmaya devam etse de - Google kısa süre önce site sıralama analizinin bir parçası olarak sayfa hızını hesaba katmaya başladı - hız tek başına harika bir UX sunmak için yeterli değil.
Nedeni şu: Son anket verilerine göre, kullanıcıların %20'si yavaş yükleme sürelerini sitedeki en büyük hayal kırıklıkları olarak sıralarken, %24'ü 404 hatası ve bozuk bağlantıların yanı sıra rastgele hareket eden veya düzgün görüntülenmeyen sayfa öğelerini içeren genel sayfa güvenilmezliğine işaret etti. Bu arada %15'i pop-up reklamlara işaret etti ve %13'ü reklamların deneyimlerini olumsuz etkilediğini söyledi.
İşletme sahipleri için bunun anlamı açıktır: Sayfa hızı, kullanıcıları sitenize çekmeye yardımcı olsa da, onları tutmak için yeterli değildir. Sayfalar düzgün yüklenmezse, gezinme zorsa veya reklamlar bunaltıcıysa, hızlı yükleme sürelerinden elde ettiğiniz tüm iyi niyet neredeyse anında yok olur.
Mobil öncelikli bağlantılara geçiş ve birden çok kanalda sorunsuz müşteri hizmeti isteği gibi hızla değişen tüketici davranışlarıyla birleştiğinde, deneyim, site başarısında belirleyici faktör haline gelir.
Basitçe söylemek gerekirse? Daha fazla satış yapmak ve müşteri sadakatini artırmak istiyorsanız güçlü bir UX stratejisine ihtiyacınız var.
Kullanıcı Deneyimi Stratejisi Örnekleri
Peki, iyi bir UX stratejisi neye benzer? Birkaç örneği inceleyelim.
1. Google
Google arama sayfası, UX güzelliğinin bir parçasıdır. İşte nedeni: Çok basit ve tam olarak beklediğiniz şeyi yapıyor. Gmail'e, Google Görseller'e veya Google Hesabınıza erişmek için seçenekler olsa da, web sayfasının büyük çoğunluğu boşluktur.
Sevdiğimiz şey: Temiz çizgiler ve minimum dağınıklık, merkezi arama çubuğunu birincil odak noktası yapar ve kullanıcılar için arama işlevinin nasıl çalıştığı konusunda kafa karışıklığı olmaz.
2. Linkedin
LinkedIn katılım süreci, kullanıcılara kendi deneyimlerini geliştirme sürecinde rehberlik etmeye yardımcı olan harika bir UX örneğidir. Yeni kullanıcılara, "LinkedIn'den en iyi şekilde yararlanmalarına" yardımcı olacak, gerçekleştirmeleri için belirli görevler verilir ve her görev, tek bir tıklamayla başlayan basit adımlara bölünür.
Sevdiklerimiz: Bu basit etkileşimli tasarım, kullanıcıların LinkedIn hizmetinden bekleyebileceklerinin faydasını sunarken meşgul olmalarını sağlar.
Kullanıcı Deneyimi Stratejinizi Geliştirme
UX tasarımının öncülerinden Jesse James Garrett'a göre, gerçekten insan merkezli bir deneyim sunma söz konusu olduğunda mevcut çabalar çoğu zaman hedefi tutturamıyor.
Yakın tarihli bir Fast Company makalesinde, birçok UX çabasının "UX tiyatrosundan biraz daha fazlası olduğunu: sağlam bir tasarım süreci gibi görünmek için yeterli olan durum tespiti ve meşruiyet patinasını yaratmak" olduğunu belirtiyor. Başka bir deyişle, çoğu kullanıcı deneyimi çabası sadece göstermeliktir.
Peki, UX stratejisinin gerçekten amaçlanan sonuçları sağladığından nasıl emin olabilirsiniz? Bu üç adımla süreci hızlı bir şekilde başlatın:
1. Mevcut Koşulları Düşünün.
Gittiğiniz yere ulaşmak için nerede olduğunuzu bilmeniz gerekir ve bu, web sitenizdeki mevcut UX çabalarının değerlendirilmesiyle başlar. Amaç, neyin işe yarayıp neyin yaramadığını ve hangi değişikliklerin sizin önceliğiniz olduğunu belirlemektir.
Müşteri geri bildirimleri değerli olsa da, geniş bir kullanıcı tabanından tutarlı veriler toplamak zor olabilir. Bu arada personel üyeleri, mükemmel ve kolayca bulunabilen bir sondaj panosu sunar - onları mevcut web sitenizi keşfetmeye ve dürüst (ve anonim) geri bildirimde bulunmaya teşvik edin. Bu süreç, yaygın ve yinelenen şikayetlerin belirlenmesine yardımcı olabilir ve UX stratejinizin bir sonraki adımı için bilgi sağlayabilir.
2. Belirli Hedefleri Belirleyin.
Sonraki, belirli hedefleri belirlemek ve tanımlamaktır. Nedeni şu: Kullanıcı geri bildirimleri, site tasarımınızın kafa karıştırıcı ve sinir bozucu olduğunu gösteriyorsa, bu sorunu geniş ölçekte hedeflemek cazip gelebilir.
Bununla birlikte, site özelliklerinin ve işlevlerinin kapsamı ve ölçeği, bunu imkansız değilse bile zorlaştırır - sitenizin bir bölümünü değiştirdiğinizde, diğerleri doğal olarak değişir ve bu da bir hayal kırıklığı geri bildirim döngüsüne neden olur. Bunun yerine, belirli hedefleri seçin. Örneğin, mevcut web sitenizdeki menü gezintisi hantal ve işlevsiz ise, oradan başlayın. Diğer çabalara geçmeden önce söz konusu etkileşime ve çözümüne öncelik verin.
3. Yolculuğun Haritasını Çıkarın.
Temel kullanıcı deneyimi hedeflerini belirledikten sonra, bunları düzeltmek için adım adım bir plana ihtiyacınız vardır. Amacınız navigasyonu iyileştirmekse, bu hedefe ulaşmanıza hangi araçlar yardımcı olacaktır? Yeni bir şablona veya temaya mı ihtiyacınız var? Farklı bir eklenti seti mi? Menü öğelerinin alakalı ve kolay erişilebilir olmasını sağlamak için sitenin kendisinin yenilenmesi ve yeniden tasarlanması gerekiyor mu?
İşe başlamadan önce UX yolculuğunuzun haritasını çıkararak olası yanlış adım riskini azaltabilir ve nihai sonuçların kalitesini artırabilirsiniz.
Temel Deneyim Göstergeleri
Metrik önemlidir. Sayfa hızı, SEO ve dönüşüm oranları için önemlidirler ve ayrıca UX stratejisi için de önemlidirler. Ancak, UX çabalarınızın ve UX stratejisi çıktılarınızın etkisini nasıl ölçersiniz? Bu temel deneyim göstergeleriyle başlayın:
1. Genel Trafik Verileri
Daha fazla trafik genellikle, yaptığınız kullanıcı deneyimi değişikliklerinin işe yaramaya başladığını gösterir. Bir kullanıcı deneyimi stratejisi uygulamadan önce ve sonra belirli sayfalardaki trafik verilerini ölçerek, çabaların işe yarayıp yaramadığını genel düzeyde değerlendirebilirsiniz. Artan trafik, UX başarısını garanti etmese de, doğru yolda olduğunuzun iyi bir göstergesidir.
2. Sosyal Medya Hacimleri
Sosyal gönderilerinizle artan etkileşimler, özellikle gönderilerinize yorum yapıyor, paylaşıyor ve beğeniyorlarsa, gelişmiş kullanıcı deneyimi nedeniyle kullanıcı memnuniyetinde bir artışa işaret edebilir. Bunun nedeni, sosyal eylemlerin kullanıcılar açısından çaba gerektirmesidir - web sitenizin kullanıcı deneyimi onları geldikleri anda durdurursa, zahmet etmeyecekleri bir çaba.
3. E-posta Kayıtları
E-posta bülteniniz ve pazarlama kayıtlarınız artıyorsa, UX stratejiniz çalışıyor demektir. Neden? Niye? Çünkü e-posta kayıtları, kullanıcıların içeriğinizi tıklayıp iletişim bilgilerini sağlamaya yetecek kadar ilgi çekici bulduğunu gösterir; bu, yalnızca çevrimiçi deneyim dikkatlerini çekmeye yeterli olduğunda gerçekleşir.
4. Tüketici Duyarlılığı
Mevcut UX'iniz hakkında ne düşündüklerini görmek için düzenli tüketici anketleri yapmaya da değer. Katılım genellikle düşük olsa da (tipik olarak yüzde 20 veya daha az) bu gösterge, davranıştan çok kullanıcı tutumunun değerlendirilmesine yardımcı olur ve bu da, UX stratejinize ilişkin daha incelikli bir görüş sağlamanıza yardımcı olabilir.
Çözüm: Sürekli İyileştirme
Site deneyimlerine yönelik müşteri beklentileri geliştikçe, UX stratejisinin zorluklarını tam olarak "çözmek" imkansız olsa da, doğru UX yaklaşımı, işletmenizi zaman içinde sürekli deneyim iyileştirme yoluna sokabilir. Mevcut koşulları düzenli olarak değerlendirerek, öncelikli sorunları belirleyerek ve adım adım çözümler uygulayarak site eylemlerini kolaylaştırabilir, kullanıcı sıkıntılarını azaltabilir ve toplam yatırım getirisini artırmak için genel katılımı artırabilirsiniz.